مقالات روان شناسی و نظریه های روان شناسی و اعتیاد اینترنتی

مقالات و نظریه های روان شناسی و مقالات روان شناسی اینترنت و اعتیاد به اینترنت و اختلالات رفتاری و روانی و روان شناختی

مقالات روان شناسی و نظریه های روان شناسی و اعتیاد اینترنتی

مقالات و نظریه های روان شناسی و مقالات روان شناسی اینترنت و اعتیاد به اینترنت و اختلالات رفتاری و روانی و روان شناختی

استفاده از موبایل در کلاس درس، فرهنگ دانش‌آموزان را تغییر می‌دهد

استفاده از موبایل در کلاس درس، فرهنگ دانش‌آموزان را تغییر می‌دهد

نتایج یک مطالعه پژوهشی نشان می دهد استفاده دانش‌آموزان از گوشی‌های موبایل در مدارس، خرده فرهنگ‌های حاکم بر کلاس‌های درس در کشورهای مختلف را تغییر می دهد.
به گزارش سرویس خبر سایت ماهنامه شبکه (شبکه آنلاین) از سایت دانشگاه MIT، نتایج یک بررسی پژوهشی جالب نشان می‌دهد استفاده دانش‌آموزان از گوشی های تلفن همراه در مدارس موجب بروز تغییراتی در خرده فرهنگ‌های حاکم بر کلاس‌های درس می‌شود.
پروفسور جیمز کاتز با بیان این مطلب در همایش "فرهنگ تلفن همراه" که در دانشگاه MIT برگزار شد، افزود: تغییرات خرده فرهنگ‌های حاکم بر کلاس‌های درس می‌تواند موجب بروز تغییراتی در مشخصه‌های جهانی فرهنگ جوانان در عصر حاضر شود.
این مطالعه پژوهشی را پروفسور کاتز، پژوهشگر علوم ارتباطات از دانشگاه Rutgers و مدیر مرکز "مطالعات ارتباطات موبایل" در این دانشگاه به همراه خانم جینگ وانگ فانگ ، پروفسور زبان و فرهنگ چینی در دانشگاه MIT به صورت مشترک به انجام رسانده‌است.
در این پژوهش پروفسور کاتز چگونگی تاثیر استفاده از موبایل را در تغییر نرم‌های اجتماعی خرده‌ فرهنگ‌ کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌های آمریکا و دیگر اماکن عمومی این کشور تحت بررسی و مطالعه قرارداده است.
در این همایش پروفسور کاتز طی سخنانی نتایج بررسی‌های خود را پیرامون مفهوم Teledensity یا "چگالی ارتباطات تلفنی" و تاثیر آن بر خرده فرهنگ‌ کلاس‌های درس دانشگاه Rutgers ، به عنوان یک نمونه عینی تشریح کرد.
پارامتر "چگالی ارتباطات تلفنی" شاخصی است که تعداد گوشی‌های تلفن همراه در یک مکان - مانند کلاس درس- و میزان استفاده از آن را نشان می‌دهد.
به گفته پروفسور کاتز افزایش این عامل موجب شده که خرده فرهنگ‌های حاکم بر کلاس‌های درس دارای قواعد و مشخصه‌های جدیدی در زمینه میزان درگیر شدن دانش آموزان با فضای آموزشی کلاس شود.
وی در تشریح این مشخصه‌های جدید و با اشاره به نظرسنجی که از دانشجویان دانشگاه Rutgers به عمل آورده است گفت: تنها 4 درصد از دانشجویانی که در این نظرسنجی شرکت‌کرده‌اند صحبت کردن با تلفن همراه سر کلاس‌های درس را عملی صحیح دانسته‌اند که این خبر خوبی برای اساتید دانشگاه‌ها است.
کاتز افزود: با این وجود 41 درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که خواندن پیام ها و نامه‌های جدیدی که از این طریق به دستشان می‌رسد عمل نادرستی نیست، که این خبر خوبی برای آموزگاران نیست. همچنین 45 درصد معتقدند تبادل پیام با دیگران – حین کلاس درس – عملی مجاز است و 33 درصد گفته‌اند که فکر می‌کنند استفاده از بازی‌های کامپیوتری روی گوشی‌های تلفن همراه سر کلاس درس یک کار غیرعادی نیست.
پروفسور کاتز پدیده Territoriality را به عنوان یکی از رفتارهای جدید ناشی از فرهنگ موبایل برشمرد و در تشریح این پدیده گفت: مردم معمولا سعی می‌کنند هنگام صحبت با تلفن همراه گوشه‌ دنجی را پیدا کنند و حین صحبت کردن خود را از جمع جدا کنند. کاتز این نوع عادات را روش‌هایی برای "اولویت دادن به ارتباط با مخاطب دوردست نسبت به دوستان همکلاسی در حین گفتگوی تلفنی" تفسیر کرد.
کاتز از برخی اماکن عمومی مانند رستوران‌ها و سالن های غذاخوری به عنوان نواحی شلوغ و پرترافیک و بعضی امکان مانند موزه‌ها به عنوان نواحی "عاری از تماس‌های موبایل" یاد کرد.
پروفسور وانگ در ادامه این سخنرانی تصویر متفاوتی از اوضاع فرهنگی در چین تصویر کرد و به جنبه‌های دیگری از فرهنگ استفاده از موبایل درمیان جوانان این کشور اشاره‌ نمود.
به گفته پروفسور وانگ برداشت جوانان چینی از موسیقی عامه‌پسند و فناوری ابزارهای قابل حمل موسیقی ، همچون iPod با برداشت جوانان آمریکایی از این دو مقوله بسیار متفاوت است و به همین دلیل استفاده از موبایل برای گوش دادن به فایل های موسیقی اهمیت خاصی برای جوانان چینی دارد.
وی توضیح داد برخی شرکت‌های فراملیتی مانند موتورولا می‌کوشند با توجه به وسعت بازار سودآور موبایل چین برای مردم این کشور گوشی‌هایی بسازند که همان کارکرد iPod اپل را داشته باشد.
وانگ در توضیح این مساله که چرا iPod برای جوانان چینی از همان میزان اهمیت برای جوانان آمریکایی برخوردار نیست گفت: منطق شرکت اپل مبنی بر اینکه هرجا iPod هست، iTunes نیز هست و این دو با هم متولد شده است هیچ جایگاهی درمیان مردم چین ندارد زیرا آنها برای استفاده از سرویس آنلاین iTunes باید پول پرداخت کنند در حالی که می‌توانند به راحتی هر نوع موسیقی غربی را از طریق کپی‌های غیرقانونی CDهای خارجی تهیه کنند و روی دستگاه iPod خود بریزند.
وی افزود: این درحالی است که پرداخت پول به سایت iTunes نیز تنها برای کسانی امکان پذیر است که دارای یک کارت اعتباری بین‌المللی باشند.
وانگ گفت در حالی که استفاده از وسایل قابل حمل پخش موسیقی به تدریج به موضوعی عادی در غرب تبدیل می‌شود، این پدیده در چنین هنوز جذابیت و تازگی زیادی دارد و به دلیل انقلاب فرهنگی عظیمی که در نتیجه حضور این وسایل ارتباطی پدید آمده، مخاطبان چینی می‌توانند به عنوان مثال کل آثار موسیقی 50 سال اخیر در غرب را تنها در عرض ده سال هضم کنند.
به گفته این استاد دانشگاه MIT همه سبک‌های موسیقی از الکترونیک گرفته تا پاپ و جاز همزمان در چین طرفدارانی دارد و در نتیجه هیچیک از سبک‌ها و ژانرهای موسیقی غربی میان جوانان چینی از اهمیت و برجستگی خاصی نسبت به دیگر سبک‌ها برخوردار نیست.
********************************

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد